Roadtrippen door het ongerepte Noord-Spanje

Luc en Carlijne reden twee jaar lang Europa rond met hun camperbusje. Ze verkenden onder andere Duitsland, Scandinavië, Schotland, Frankrijk, Spanje, Portugal en Oostenrijk. Ja, zij weten inmiddels wel hoe je een camper parkeert op dé mooiste plekjes. Spanje is één van hun favoriete camperbestemmingen, zoals ze zelf zeggen: “Spanje heeft álles!”. Maar, wat dan? De komende maand neemt Carlijne je in vier blogs mee op camperavontuur door de verschillende regio’s van Noord-Spanje. In dit eerste deel reizen ze van het verrassende Zaragoza (A), via Arnedillo (B), de hoofdstad van de Rioja-streek, Logroño (C), naar een andere hoofdstad, die van Baskenland: Victoria-Gasteiz (D).

Routekaart roadtrip door Noord-Spanje

Zaragoza, stad van Goya

Vanuit de omgeving van Barcelona, maken we een oversteek naar Baskenland. Onze eerste tussenstop is Zaragoza, de vijfde stad van Spanje. Via een soort ‘niemandsland’ met dorre begroeiing en af en toe een dorpje hoog op een berg, arriveren we op de camping net buiten de stad. Het is een eenvoudige gemeentecamping, alles is aanwezig en wij vinden het vooral fijn dat de bushalte op 10 minuten lopen is. Zo kunnen we onbezorgd de camper laten staan en ons in 20 minuten laten rijden naar het centrum.

Het is bijna Kerst als we hier rondlopen, dus het kan zijn dat we daardoor een wat vertekend beeld hebben van deze levendige, échte Spaanse stad. Het is weekend en het wemelt van de gezinnen, vriendengroepen en families die ondanks dat het frisjes is, lekker op het terras zitten. Er heerst een fijne sfeer, de straatjes met tapasrestaurantjes zitten vol en wij lopen lekker rond en komen uit op het centrale plein, waar de bekende kathedraal er indrukwekkend bij staat. We nemen een kijkje in de kathedraal. Er hangen fresco’s van de schilder Goya, die in Zaragoza geboren is, dat is overigens niet te missen, want buiten op het plein zie je ook een standbeeld van hem. De rivier de Ebro stroomt dwars door de stad en is een belangrijke waterbron voor de inwoners hier. Vanaf de brug hebben we een mooi uitzicht op diezelfde kathedraal. In één van de vele tapasrestaurantjes eten we iets en hebben we al een aardige indruk van de stad gekregen. Tevreden nemen we weer de bus terug. Een middag en avond vonden wij genoeg om Zaragoza te leren kennen. Wij maakten dit stedentripje onvoorbereid, maar weten inmiddels dat hier nog veel meer te zien en te beleven valt. We gaan zeker nog een keer terug.

Kathedraal in Zaragoza

Helemaal zen in Arnedillo

Van de stad gaan we weer terug de natuur in. In één van onze reisgidsen lezen we over Arnedillo. Een klein dorpje, verscholen in de bergen van de Rioja-streek met een camperplaats. Het is een bijzondere plek: je kunt bij de rivier baden in natuurlijke, helende bronnen. Dat maakt ons nieuwsgierig. De camperplaats ligt heuvelop achter het dorpje tussen de olijfgaarden. Het is een prima spot voor ons voor twee nachtjes. Het is een schitterend plekje. We trekken onze wandelschoenen aan en maken een flinke wandeling door de bergen en hebben al snel een fantastisch uitzicht over het dorp. We kunnen het niet laten en boeken voor de volgende dag een thermische behandeling in het hotel Balneario TermaEuropa. Uiteraard nemen we nog een kijkje bij de rivier waar het een komen en gaan is van mensen die zich in de warmtebronnen onderdompelen. Wij zien er van af na onze Romeinse baden en massage in het hotel. Arnedillo is inderdaad een verborgen pareltje, we hadden dit plekje niet willen missen: wat is het hier rustig in dit spectaculaire landschap. We voelen ons helemaal zen. Klaar voor wat meer levendigheid!

Arnedillo

Hoofdstad van de Rioja: Logroño

Naast reisliefhebbers, zijn we ook liefhebbers van wijn. De hoofdstad van de Rioja, Logroño, kunnen we natuurlijk niet overslaan. De stad ligt in het hart van één van de meest prestigieuze wijnregio’s ter wereld. Helemaal herboren na onze spa-ervaring, reizen we af naar camping La Playa, een stadscamping aan de oever van de Ebro. De ligging is perfect om Logroño te verkennen. Inmiddels hebben we trek gekregen, dus tijd om naar het centrum te wandelen. Na een kwartier wandelen, gaan we eerst, maar eens wat pinxtos proeven in dé tapasstraat ‘Calle Laurel’, een straat beroemd om zijn pintxos en levendige sfeer. Ook deze stad heeft weer prachtige bouwwerken en bezienswaardigheden: de kathedraal Santa María de la Redonda, de middeleeuwse kerk van San Bartolomé en de sfeervolle Plaza del Mercado.
Een bezoek aan Logroño is niet compleet zonder een wijnproeverij. Er zijn ontzettend veel bodega’s en verschillende rondleidingen te boeken. Wij nemen een duik in de lokale wijncultuur met een bezoek aan 'La bodega Marqués de Murrieta'. Het is alleen al een feest om hier naartoe te rijden. Omringd door wijngaarden, zien we in de verte het imposante luxe wijnhuis opdoemen. We krijgen een warm welkom, worden meegenomen de kelder in, krijgen een uitgebreide uitleg en uiteraard proeven we een aantal van hun verrukkelijke wijnen. Gelukkig hebben we nog wat ruimte in onze camper, want we kunnen de verleiding niet weerstaan.

Logroño-Riojastreek

Het groene Victoria-Gasteiz

Van de Rioja rijden we Baskenland in voor nóg meer culinaire hoogstandjes. Want, de hoofdstad van Baskenland, Victoria-Gasteiz, heeft op dat vlak veel te bieden. Maar, er is meer ontdekken we. Bij aankomst in Victoria-Gasteiz, zijn de vele parken rondom de stad, niet te missen. De stad heeft niet voor niets de bijnaam “Groene Hoofdstad van Spanje”. We parkeren onze camper net buiten het stadscentrum op een gratis camperplaats, die we vinden via de Park4night-app. We pakken de tram naar het centrum en struinen al gauw de stad door. Het oude stadscentrum van Victoria-Gasteiz, ook wel bekend als de ‘Casco Viejo’, is een doolhof van middeleeuwse straatjes en pleintjes. De straatjes zijn gevuld met kleine boetiekjes, traditionele tapasbars en winkels. Terwijl we ronddwalen zien we de mooiste muurschilderingen op de muren van de huizen te voorschijn komen. Elke keer weer een verrassing. Op 'Plaza de la Virgen Blanca' pakken we een terrasje en in de wijk Ensanche proeven we van de lokale keuken zoals onder andere de ‘bacalao a la vizcaína’, kabeljauw op Baskische wijze. Heerlijk! Als laatste lopen we nog door naar 'Parque de la Florida' en hierna houden we het voor gezien. We vinden het tijd worden voor wat rust en ruilen de stad in voor de kust van Zarautz. Daarover meer in deel twee van ons reisverhaal.

Victoria-Gasteiz

Zin in pintxos en Rioja?

Wil je ook afreizen naar het ongerepte Noord-Spanje? We hebben verschillende campers te huur. Neem hier een kijkje en start binnenkort jouw eigen camperavontuur door Noord-Spanje of één van de vele andere camperbestemmingen.